Brněnský sbor dobyl Saúdskou Arábii operou v arabštině

Český filharmonický sbor Brno debutoval s operou v arabštině, "Dívka s modrýma očima", v Saúdské Arábii. Úsilí posunulo hudební divadlo v zemi a otevřelo Rijád světu. Opera je založená na staré arabské pověsti.


Český filharmonický sbor Brno nedávno uvedl svoji první velkou operu ve světě arabského jazyka. Toto velkolepé dílo, nazvané Zarqa al-Yamam což v překladu znamená 'Dívka s modrýma očima', bylo odhaleno v Saúdské Arábii. Nastudovat podobnou věc vyžadovalo hojné množství zkušeností a talentu, které sbor nabízí.

Saúdská Arábie prvně uvádí domácí produkci opery, která je určena k představení světu hudebního divadla. Pro tento projekt byli přizváni umělci z celého světa, aby se podíleli na vytváření tohoto unikátního díla. Jak uvedl sbormistr, Joel Hána, je to kroku k otevření Rijádu a celé Saúdské Arábie světu.

Český filharmonický sbor Brno se již několikrát vyznamenal v zahraničí: například vystoupením pro papeže Jana Pavla II. ve Vatikánu nebo při oslavách narozenin thajského krále v Bangkoku. Tato opera byla však prvním případem, kdy vystoupili na Blízkém východě, a zároveň byla novou výzvou, protože byla napsána v arabštině. S překlady a pronunci měli naštěstí pomoc, kterou jim poskytl rodilý mluvčí z Egypta.

Opera Zarqa al-Yamam byla vytvořena na motivy staré arabské pověsti, kde hlavní postavou je žena s modrýma očima, která má schopnost předpovědět příchod nepřátelské armády. Libreto bylo dílem saúdského spisovatele Sáliha Zamanána a hudbu složil australský skladatel Lee Bradshaw, který se osobně účastnil sborových zkoušek v Brně.

V Rijádu tvořili partnery Českého filharmonického sboru Brno Drážďanští symfonikové. Hlavní pěveckou roli ztvárnila britská mezzosopranistka a španělský dirigent měl na starost hudební nastudování. Nicméně, i saúdští pěvci se objevili v dalších rolích.

Podle Joela Hány byly reakce na představení údajně kladné – nejen od arabských posluchačů, ale také od inscenačního týmu. Po deseti provedených představeních v Rijádu by operu tvůrci chtěli uvést i na jiných operních scénách po celém světě.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Kotlíkové dotace

Hlavní zprávy