Chytré semafory urychlí jízdu pro 150 autobusů

Brno plánuje rozšířit systém chytrých semaforů, které dávají přednost městské hromadné dopravě, na dalších 150 autobusů. Chytré krabičky umožňují autobusům komunikovat se semafory a prodloužit dobu zeleného světla.


Autobus se blíží ke křižovatce, jeho řidič se však nemusí strachovat, že by kvůli přebliknutí světel na semaforu potřeboval náhle brzdit. Ví totiž, že by mu měla vydržet zelená, dokud neprojede. V Brně jde o celkem běžný jev. Vozy hromadné dopravy komunikují se semafory pomocí signálů z chytrých krabiček, které zajistí, že zelená svítí o něco déle, zatímco ostatní směry si musí počkat. Zatím tento systém využívá brněnská MHD, ale protože do krajského města zajíždí i spousta linek z okolí, dostane důmyslnou zařízení dalších zhruba 150 autobusů. Krajská společnost Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v regionu, počítá s instalací nového vybavení už letos.

„Bezprostředně poté by se měla začít projevovat drobná zlepšení,“ předpokládá mluvčí společnosti Květoslav Havlík, jenž zároveň upozorňuje, že nelze čekat zázraky. „Chytré krabičky nezařídí, že autobus přeskočí kolonu vozidel,“ podotkl.

Věří ovšem, že propojení autobusů se semafory pomůže snížit zpoždění vozidel, a zároveň tak omezí počet situací, kdy cestujícím ujede navazující spoj. „Zelená vlna“ právě v Brně je v tomto ohledu zásadní, v okolních městech je totiž „brzdících“ semaforů poskrovnu. Například v téměř čtyřtisícových Židlochovicích nemají žádný, přesto tamní starosta Jan Vitula (nez.) chystanou novinku vítá. „Když polovinu jízdní doby jedete z Pohořelic do Brna a druhou polovinu se kodrcáte městem na konečnou, není to zrovna ideální. Věřím, že nový systém dokáže pomoct. Je důležité veřejnou dopravu podporovat,“ řekl.

Aktuálně fungují chytré semafory s preferencí MHD na 144 světelných křižovatkách v Brně, což je naprostá většina. Celkem řídí světla dopravu na 163 místech. „A máme signály od obcí a měst mimo Brno, že plánují nové chytré semafory na jejich katastru,“ informoval Havlík, že se počet takto vybavených křižovatek může v blízké době zvyšovat. Konkrétnější číslo neuvedl s tím, že zatím probíhají jednání.

Novinku zvažují v Kuřimi. Jedním z měst, které o nové „vychytávce“ uvažuje, je podle informací MF DNES Kuřim. „Bavíme se o světelném řízení na výjezdu z nádraží, kde občas autobusy dlouho stojí kvůli kolonám. Necháváme si zpracovat studii, jestli by to byl dobrý krok a nemělo to ještě horší dopad na dopravu,“ přiblížil kuřimský starosta Drago Sukalovský (STAN).

Na hlavní křižovatce ve městě, kterou řídí semafory, o výměně za ty chytré neuvažují. Podle starosty by taková úprava neměla cenu, protože se zde pravidelně táhnou dlouhé šňůry aut a autobusům by to nijak výrazně nepomohlo. „Nejspíš by to ještě rozhodilo nastavení rytmus,“ řekl Sukalovský.

Chytré semafory i do uzavírek. Větší stres než klasické semafory přinášejí řidičům situace, kdy musí dlouho čekat na červené při kyvadlovém provozu na zúžené silnici. I v tomto případě má chytré vybavení autobusů prodloužit dobu pro průjezd. „Toto opatření vyžaduje určitý vývoj. Rádi bychom jej ovšem stihli pro příští výlukovou sezonu, tedy v roce 2025,“ sdělil Havlík.

Regionální autobusy díky nové výbavě získají také přímé propojení s informačními panely na zastávkách. Dnes jsou údaje na nich založeny na poloze vozu stanovené GPS, a pracují tak s drobným zpožděním. Nově ovšem budou autobusy komunikovat přímo s panelem, díky čemuž se na něm zobrazí přesnější informace o příjezdu a odjezdu konkrétního spoje.

Rychlejší spojení získají i lidé z periferií kraje. Kdo se vydá autobusem z Velkých Opatovic v severním cípu Jihomoravského kraje do Brna, musí se připravit na téměř dvouhodinovou cestu, při níž se mu naskytne exkurze do mnoha obcí Malé Hané. Právě zajíždění do malých vesniček prodlužuje dobu jízdy nejvíc.

Společnost Kordis koordinující dopravu v kraji nyní chystá vylepšení spojení i pro takto odlehlé periferie. Umožní to ministerstvem dopravy připravovaná změna zákona přinášející systém poptávkové dopravy, který se dá přirovnat k využívání taxíku. Cestující z malých obcí na základě objednávky přes aplikaci či telefonát objede menší dodávka a doveze je na místo určení. Na rozdíl od taxislužby v něm však bude platit stejný jízdné jako jinde v regionu. „Institut poptávkové dopravy chceme zahrnout do chystané novely zákona o silniční dopravě. V následujícím období bude novela zaslána do meziresortního připomínkového řízení,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Kdy by mohla novela vejít v platnost, už neupřesnil.

Opatření bude v praxi znamenat, že autobus na cestě z Velkých Opatovic do Letovic na Blanensku už nezamíří do menších obcí jako třeba Bezděčí, ale pojede přímo do cílového města, čímž ušetří čas. „Cesta z Velkých Opatovic do Brna by s přestupem na rychlík v Letovicích trvala něco málo přes hodinu,“ nastínil ředitel Kordisu Jiří Horský. Podle něj panuje podobná situace i jinde v Jihomoravském kraji, kde jsou roztroušené malé obce, v nichž nastupuje do autobusů jen pár cestujících za den. Příliš pohodlné není ani fakt, že do některých obcí zajíždí autobus třeba jen dvakrát denně.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Kotlíkové dotace

Hlavní zprávy