Elektronický jízdní řád je ekvivalentem papírových jízdních řádků, které známe z každé zastávky veřejné hromadné dopravy. Nad elektronickým jízdním řádem však možné provádět dopravní a dostupnostní analýzy. Příkladem je třeba aplikace Dostupnost hromadnou dopravou JMK, kde si kdokoliv může ověřit časovou dostupnost veřejnou hromadnou dopravou z libovolného místa v?kraji. Aplikace pracuje nejen se samotným jízdním řádem, ale i s docházkovou vzdáleností na zastávky a případnými přestupy.
„Díky zveřejnění elektronického jízdního řádu s volnými podmínkami užití tak mohou vzniknout nové vyhledávací nástroje a aplikace pro hledání nejlepšího spojení. Například v?Londýně jich po uvolnění jízdního řádu vzniklo několik desítek,” sdělil Tomáš Koláčný, 2. náměstek primátorky.
Pro elektronické jízdní řády je celosvětově používán formát GTFS (General Transit Feed Specification) a stejně tomu tak je i v?případě jízdního řádu od společnosti KORDIS. Stejný jízdní řád je používán i ve standardních vyhledávačích jako IDOS, Google nebo Seznam.
Další důležitým milníkem bude otevření dat o poloze vozidel hromadné dopravy. Otevření této datové sady je nyní v tomto formátu v?přípravě. Polohy vozidel jsou již dlouhodobě vizualizovány společností KORDIS v?aplikaci mapa.idsjmk.cz a předávány dalším cca 20 subjektům, kteří mají s KORDIS uzavřenou smlouvu. Nově bude umožněn všem zájemcům volný přístup k těmto datům.
„Jsme zvědaví, jak naroste poptávka po těchto datech, protože již nyní zpracovávají naše servery cca 250 tisíc dotazů na polohy jednotlivých spojů a aktuální odjezdy za pracovní den a je vidět, že o tyto data je zájem,” dodal Jiří Horský, ředitel společnosti KORDIS.