Dopravní opatření na brněnské ulici Žámalova vyvolává vlnu kritiky mezi cyklisty i chodci. Spolek Brno na kole zde spatřuje řadu neřešených problémů, které podle nich zvyšují riziko nehod na křižovatkách.
Michal Šindelář, mluvčí spolku, upozorňuje na nedostatky ve stávajícím návrhu. 'Když cyklista přijede ke křižovatce Žámalovy a Zábrdovické, cyklopruh zde náhle končí. To nutí cyklisty přejíždět přes jízdní pruhy pro automobily, což je velmi nebezpečné. Statistika říká, že třetina nehod na kole se stane právě i na křižovatkách.'
Nová Zbrojovka, která projekt rekonstrukce Žámalovy realizuje, uvedla, že prostorové omezení a technické normy neumožňují vytvoření samostatného cyklokoridoru. 'Musíme vytvořit kompromisní řešení mezi požadavky na bezpečnost a existujícími limity území,' vysvětluje projektový manažer Jan Růžička.
Západní rameno Zábrdovické zůstává bez přechodu. 'Je to absurdní, když tady máme nemocnici a budoucí školu,' komentoval na sociálních sítích Otakar Straka. Podle zástupců města se hlavní proud chodců soustředí na východní část křižovatky.
Starosta Židenic Petr Kunc označil projekt rekonstrukce za „bolestivý kompromis“. 'Rádi bychom měli oddělené cyklostezky a přechody na všech ramenech, ale to nebylo možné prosadit,' uvedl.
Rekonstrukce zahrnuje rozšíření ulice, která propojí stávající Žámalovu s Novou Zbrojovkou, nově vznikající městskou čtvrtí. Investice činí 138 milionů korun a zahrnuje i opravu 300 metrů vozovky a tramvajové trati v Zábrdovické.
V budoucnosti by Nová Zbrojovka měla dostat i oddělenou cyklostezku, která povede na nové městské třídě v kilometrové délce. 'Tato cyklostezka přinese skutečnou revoluci v cyklistické infrastruktuře Brna,' sděluje spokojený Růžička.