Brno čelí nedostatku obousměrných tramvají, které se staly nedílnou součástí veřejné dopravy v městě. K řešení tohoto problému se vedení města rozhodlo udělit dopravnímu podniku povolení ke koupi dalších dvaceti vozidel. Toto rozhodnutí přichází v reakci na narůstající poptávku po obousměrných tramvajích, které jsou nezbytné pro hladký provoz veřejné dopravy v některých částech Brna.
Dopravní podnik aktuálně využívá tramvaje typu KT8, které pocházejí z 80. a 90. let minulého století. Avšak vzhledem k jejich stáří jsou tyto vozy často nespolehlivé a vyžadují velkou údržbu nebo dokonce výměnu. DP potřebuje modernizovat nejméně 10 starých vozů KT8 a koupit 40 nových, nízkopodlažních a klimatizovaných vozů 45T.
Prvních pět nových tramvají již jezdí po Brně a dalších patnáct vozů bylo objednáno loni. Díky souvisejícím schválením může dopravní podnik zakoupit dalších dvacet tramvají s cílem modernizace tramvajového parku a zajištění hladkého provozu.
Na nákup těchto vozidel byla v roce 2021 podepsána rámcová smlouva s výrobcem Škoda. Cena jednoho vozu se od té doby zvýšila z 60 milionů korun na 75 milionů korun z důvodu celkově rostoucích nákladů. Stačí si spočítat, že kvůli rostoucím cenám zaplatí Brno za 35 vozů více než půl miliardy korun.
U druhé půlky tramvají je financování složitější. Dopravní podnik počítá s vlastními zdroji, zisky za uplynulá období a možnými dotacemi z modernizačního fondu TRANSGov. Podle ministra životního prostředí a brněnského zastupitele Petra Hladíka z KDU-ČSL však není jisté, zda budou podmínky dotací odpovídat požadavkům dopravního podniku.
Pokud by nebylo možné čerpat dotace, řešením by mohlo být úvěrové financování. Jakákoli alternativa bude vyžadovat důkladné zvažování a kompromisy ze strany města i dopravního podniku, aby byly zajištěny moderní a spolehlivé tramvaje pro obyvatele Brna.