lampy s dobíjením, elektromobily, Praha, Brno, pilotní projekt, blog, blogall
V Praze a Brně začaly fungovat lampy s dobíjením pro elektromobily. V Praze je instalováno třináct lamp, Brno má jedinou jako pilotní projekt. Do konce roku by mělo být v Praze sto lamp. Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary zatím preferují tradiční dobíjecí stanice.
V Praze je v současné době instalováno třináct lamp, které nejen osvěcují ulice, ale také slouží k dobíjení elektromobilů. Do konce roku má být jejich počet navýšen přibližně na sto. Brno plánuje v instalaci těchto „chytrých lamp“ pokračovat. Prozatím se však v Ostravě, Plzni a Karlových Varech zaměřují pouze na tradiční dobíjecí stanice. Informace České televizi poskytly společnosti, které se podílejí na výstavbě dobíjecí infrastruktury.
Tyto speciální lampy, na první pohled běžné pouliční osvětlení, mají ve spodní části zabudovanou dobíjecí stanici. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) již vybudovala třináct takových lamp, většina s dvěma dobíjecími body. Celkem mohou nabíjet až pětadvacet elektromobilů současně. V současnosti je jejich využití omezeno na několik ulic v Praze 2.
Nabíjení funguje na obdobném principu jako u klasických dobíjecích stanic. 'Řidič přijede, zaparkuje, zaplatí, připojí vůz do zásuvky a dobíjí. Po skončení dobíjení kabel odpojí a odjíždí,' uvedla Simona Kopová z THMP. Nabíječky mají parkovací místa vyhrazená pouze pro elektromobily.
Existují dvě možnosti platby za dobití: řidiči mohou získat dobíjecí čip s výhodnou tarifní sazbou platnou v celé Evropě nebo jednorázově zaplatit přes QR kód. Cena dobití se odvíjí od doby nabíjení a typu nabíječky. Data THMP ukazují rostoucí zájem o tuto službu. V loňském roce bylo uskutečněno více než čtyři tisíce transakcí dodávajících celkem 61,5 MWh elektrické energie.
Brno zatím provozuje jedinou takovou lampu, umístěnou na Třídě kapitána Jaroše. 'Máme spuštěnou jednu nabíjecí stanici ve stožáru veřejného osvětlení jako pilotní projekt,' uvedl Jaroslav Kolman z Tepláren Brno. Budoucí plány zahrnují rozšíření této infrastruktury především v centrální části Brna.
Tento systém funguje již ve Francii, Německu a Velké Británii, kde má například Londýn rozsáhlou síť. Švédové dokonce plánují silnici, která by elektromobily dobíjela přímo za jízdy.
Ostatní města zatím dávají přednost klasickým dobíjecím stanicím, vzhledem k nedostatečné kapacitě elektrické sítě pro veřejné osvětlení. Karlovy Vary soustředí instalace stanic především v blízkosti dopravních uzlů, jako je vlakové nádraží a autobusový terminál. Ostrava plánuje letos uvést do provozu přes dvacet dalších stanic, hlavně na parkovištích a v parkovacích domech. Plzeň přidává v průměru deset nabíječek ročně, hlavně u obchodních center a benzinových stanic.