Vládnoucí politici v Brně diskutují několik měsíců o možném zvýšení ročního poplatku pro rezidenty. Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) by k rozhodnutí mohlo dojít na přelomu září a října. „Zvýšení poplatku je pravděpodobné,“ uvádí Kratochvíl, což by znamenalo změnu ceníku od příštího roku. Současná částka je v porovnání s ostatními českými městy nejnižší. V Plzni se například od září cena zvýší na tisíc korun, zatímco v Praze nebo Ostravě začínají poplatky na 1200 korunách. V Olomouci a Liberci jsou poplatky ještě vyšší, dosahující až tří tisíc korun.
„Cena v Brně je spíše administrativní poplatek,“ vysvětluje Kratochvíl. Roční oprávnění pro jedno auto má v současnosti přibližně 35 tisíc Brňanů, což přináší do městské kasy sedm milionů korun. Peníze jdou do fondu dopravy, odkud se financují různé projekty, například parkovací dům v Šumavské ulici nebo připravované objekty u Bítešské ulice blízko univerzitního kampusu.
Návrh na zvýšení poplatku podporují i opoziční politici, kteří upozorňují na analýzu firmy Deloitte. Ta ukazuje, že údržba parkovacího místa stojí mnohem více než dvěstě korun. Marek Lahoda (Piráti) uvádí, že současný poplatek neplní svou regulační funkci a že i šest set korun by stále bylo prakticky zadarmo za možnost parkovat ve veřejném prostoru celý rok. Jasna Flamiková (Zelení) považuje stávající částku za směšnou, uvedla, že cena odpovídá jednomu obědu.
Pokud dojde ke zvýšení poplatku, postihne to i rezidenty v oblastech, které se dosud modrým zónám vyhýbaly, jako je sídliště Lesná. Tamní specifické parkování způsobovalo obavy, že dojde k výraznému úbytku míst. Analýza však ukázala, že plochy rozdělené obrubníkem jsou dostatečně nosné, takže většina míst zůstane zachována a budou legalizována, vysvětluje Anna Dudková z magistrátu.
Plány na rozšíření modrých zón v Lesné už schválili radní Brna-sever. Původně se mělo zavedení uskutečnit až v roce 2026, ale politici chtějí začít už příští podzim. „Lesná bude obklopena zónami, takže chceme sídliště ochránit před nerezidenty, kteří by tam byli vytlačeni,“ říká místostarosta Brna-sever Martin Basel (ODS). Magistrát vyhověl žádosti o dřívější spuštění zón.
V Juliánově, kde lidé často parkují nelegálně, zůstane zhruba polovina ulic bez regulace. „Podle normy by tam došlo k výraznému úbytku míst, proto necháme vrchní část sídliště v původním režimu,“ říká židenický starosta Petr Kunc (nez.). Na sídlišti v Novém Lískovci se díky legalizaci maximálního možného počtu parkovacích míst podařilo předejít problémům se zmizením stání. „Došlo k výraznému zlepšení bezpečnosti,“ chválí místní starostka Jana Drápalová (Zelení).
Zastávky modrých zón v Brně momentálně zahrnují historické centrum, Staré Brno, Řečkovice a další oblasti. Plánuje se rozšíření do Medlánek, Juliánova, Jundrova a dalších částí města.