Dostavba Dukovan: Silnice a železnice v kraji do roku 2028

0

jaderná elektrárna Dukovany, silniční infrastruktura, Jihomoravský kraj, rozšíření železniční sítě, obchvat Blučiny, blog, blogall


Místní i mezinárodní firmy sledují tendr na nový blok jaderné elektrárny Dukovany. Jihomoravský kraj proto pracuje na zlepšení návozových tras, včetně oprav silnic a výstavby nových silnic. Projekty mají být hotovy do konce roku 2028.

Místní i mezinárodní firmy nyní s napětím sledují výsledky tendru na nový blok jaderné elektrárny Dukovany. Vedle samotné stavby elektrárny je však neméně důležitá i její logistická zajištěnost. Jihomoravský kraj proto aktivně pracuje na přípravě a zlepšení návozových tras. Jedná se o klíčové projekty, které mají být dokončeny do konce roku 2028.

Na jižní Moravě existují dvě hlavní návozové trasy. První vede od dálnice D2 přes Židlochovice k dálnici D52, potom po silnici č. 53 až přes Miroslav a Moravský Krumlov. Druhá cesta směřuje z Brna přes Želešice, Silůvky, Moravské Bránice a Ivančice. V těchto trasách se plánují opravy mostů a rozšiřování silnic na celkem 42 místech. Součástí těchto úprav bude také výstavba úplně nových silnic, konkrétně se zaměřuje na obchvat měst Želešice a Neslovice.

„Na projektu jsme intenzivně pracovali a máme již vypsané soutěže na projektové dokumentace. Některé projekty jsou již dokonce v realizaci,“ potvrzuje Roman Hanák, šéf krajských silničářů. Od Státního fondu dopravní infrastruktury získali letos 35 milionů korun na přípravné práce a další 2,2 miliardy korun by měly být přiděleny v následujících letech na samotnou realizaci staveb.

Tato finanční podpora je nezbytná, protože očekávané náklady jsou vysoké. Pokud by překročily prvotní odhady, Jihomoravský kraj by je hradil z vlastního rozpočtu. Silničáři mají za úkol zajistit, že aspoň jedna z návozových tras bude průjezdná do konce roku 2027.

Významnou součástí těchto plánů je také silnice č. 53 Pohořelice – Znojmo. Její kompletní rekonstrukce s přidáním třetího jízdního pruhu měla začít již loni. Ředitelství silnic a dálnic však projekt přepracovalo, aby zvýšilo plynulost a bezpečnost provozu. Výběr zhotovitele se plánuje na rok 2025, s očekávaným zahájením stavebních prací v roce 2026.

Kromě silniční infrastruktury se v souvislosti s výstavbou Dukovan řeší i možné rozšíření železniční sítě. Moravský Krumlov by rád viděl elektrifikaci trati z Brna do Rakšic, z kterého vede vlečka do Dukovan. Tento projekt by umožnil přepravu sypkého materiálu po kolejích, což by mohlo významně odlehčit silničnímu provozu.

Jihomoravský kraj rovněž plánuje stavbu obchvatu Blučiny u dálnice D2. I když na tento projekt nedostane přímou finanční podporu od státu, kraj zvažuje jiné možnosti financování, včetně dotací. Tendr na zhotovitele je naplánován na letošní rok, a samotná stavba by měla začít už v příštím roce.

„Veškeré práce jsou naplánovány s ohledem na minimální překážky pro budoucí výstavbu dukovanských bloků,“ dodává David Fiala z jihomoravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. I nadále bude klíčové, aby všechny zapojené strany úzce spolupracovaly a zajistily, že se projekty dokončí v plánovaných termínech.



Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář