studium první pomoci, virtuální realita, zdravotnické školy, simulace, technologie vzdělávání, blog, blogall
Virtuální realita se stává inovativním nástrojem pro výuku první pomoci na středních zdravotnických školách. Studenti si díky speciálním brýlím a softwaru mohou prakticky vyzkoušet první pomoc v různých simulovaných prostředích.
V rámci odborného vzdělávání na střední zdravotnické škole se stále více uplatňují technologie, které umožňují studentům získávat praktické zkušenosti v simulovaných podmínkách. Jedním z nejnovějších nástrojů, který si studenti mohli vyzkoušet, je kombinace speciálních brýlí pro virtuální realitu, plastové figuríny a výukového softwaru.
Studentka střední zdravotnické školy Lucie si měla možnost vyzkoušet, jak poskytnout první pomoc v různých simulovaných prostředích. 'V klidu si to u nás prohlédni. Až budeš připravena, stiskni tlačítko start,' zaznělo z brýlí pomoci hlasu asistentky. Po nasazení brýlí se Lucie ocitla v virtuálním prostředí, kde ji čekala bezvládná postava u jejích nohou. Prostředí bylo plně ovládáno pohyby rukou, bez nutnosti dodatečných ovladačů.
Program nabízí širokou škálu simulací, které mohou studenty přenést na různá místa, jako je autobusová zastávka, chodba budovy či les. Asistentka ve virtuální realitě se Lucie průběžně ptala na kontrolní otázky, aby zjistila její úroveň znalostí o první pomoci. 'Věděla bys, jak poskytnout první pomoc? Odpověz ano, nebo ne,' zaznělo z virtuálních brýlí. Lucie odpověděla, že ne, na což chybná asistentka reagovala pozitivně a pokračovala v instrukcích.
Radim Šejnoha z firmy AV Media uvádí, že se na projektu virtuální reality pro výuku první pomoci podílí teprve od začátku roku. 'Naším hlavním cílem je ukázat člověku ideální postup první pomoci krok po kroku i s teoretickým výkladem, aby se uměl v reálné situaci zachovat správně,' vysvětluje Šejnoha.
Lucie popisuje své zkušenosti s virtuální realitou jako velmi reálné a zajímavé, ale také stresující, protože někdy nevěděla, jak správně odpovídat. 'Líbilo se mi, že mě asistentka nejprve provedla teorií a poté jsem si prakticky zkoušela, co mi předtím vysvětlila,' dodává k zážitku Lucie. Program také poskytuje okamžitou zpětnou vazbu, například při masáži srdce se studentům zobrazuje rychlost stlačování hrudníku a kvalita hloubky masáže.
Díky těmto technologiím mohou studenti trénovat správné provedení úkonů první pomoci pod dohledem, a dokonce se připravují na budoucí verzi, která je postaví před situace bez podpory asistenta. 'Do budoucna plánujeme model, ve kterém se člověk musí vypořádat se situací bez instrukcí asistenta,' dodává Šejnoha.
Ve škole virtuální realita zatím není běžnou praxí, ale studenti si ji měli možnost vyzkoušet během krajského kola soutěže první pomoci. 'Ukázku první pomoci ve virtuální realitě jsme zvolili jako oživení soutěže,' říká organizátorka akce Romana Dvořáková. Technologie se využívá ve zdravotnictví například při rehabilitaci pacientů, takže ji nebylo nutné zcela vyvíjet na míru první pomoci.
Střední zdravotnická škola plánuje rozšíření výbavy a požádala o zřízení učebny somatologie vybavené virtuálními brýlemi. 'Zatím jsme neuspěli, ale budeme žádat znovu,' vysvětluje zástupkyně ředitelky Jana Věžová. Aktuálně škola disponuje simulační učebnou s robotickými figurínami v nemocničních postelích, které umožňují vzorové situace měnit dle potřeby výuky.