Brno zavádí striktní pravidla pro vjezd aut do centra

Brněnský magistrát zpřísňuje pravidla pro vjezd aut do centra města kvůli neoprávněným vjezdům a špatnému parkování v pěší zóně. Plánuje umístit květináče a zvažuje zavedení výsuvných sloupků, ale čelí logistickým výzvám. Cílem je vytvořit klidnější a bezpečnější prostředí pro pěší.


Brněnský magistrát přichází s dalšími opatřeními, která mají zabránit neoprávněným vjezdům a špatnému parkování v pěší zóně v centru města. I přes zpřísnění pokut od ledna letošního roku a časté kontroly se stále najde mnoho řidičů, kteří porušují pravidla. Podle radnice denně vjede do pěší zóny na náměstí Svobody přibližně 800 aut, z toho čtvrtina bez povolení.

Situace je obzvláště komplikovaná, protože dokonce i ti, kteří povolení mají, často parkovat tam, kde nemají. Policie zaznamenala mnoho případů, kdy například šoféři zaparkují v pěší zóně a poté jdou do restaurace nebo za jinými osobními záležitostmi. „Nový plán radních je zabránit špatnému parkování pomocí velkých květináčů,“ uvedl mluvčí magistrátu. Ty budou umístěny do míst, kde řidiči parkují nejčastěji, zejména na náměstí Svobody, Zelném trhu a v Zámečnické ulici. Plastové květinové bloky by měly být nainstalovány do září.

Dalším opatřením, kterým magistrát zvažuje, je zavedení výsuvných sloupků na vjezdech do centra. Tento způsob regulace už funguje v jiných městech, ale nasadit je na frekventovaných trasách, kde jezdí tramvaje, jako je Masarykova a Rašínova ulice, je logisticky náročné. „Je to komplikovaný úkol a zřejmě nikde jinde v Česku takový systém nefunguje,“ připustil radní Petr Kratochvíl z ODS.

Kamery, které sledují situaci v centru, evidují neoprávněné vjezdy, ale někteří řidiči si z toho nic nedělají, i když neustále páchají přestupky. Městská policie bohužel nemá kapacitu umisťovat hlídky na jedno místo každý den. „Nejvíc by asi pomohlo, kdyby na vjezdech do centra města stáli strážníci, ale to by museli mít nepřetržité služby,“ dodal Kratochvíl.

Magistrát se inspiroval příklady z Austrálie a Ukrajiny, kde podobné systémy úspěšně fungují. Pokud by úřady instalaci výsuvných sloupků povolily, pravděpodobně by muselo dojít k úpravě jízdních řádů tramvajových linek 4 a 9, které přes náměstí Svobody pravidelně jezdí. Brněnské dopravní podniky a Brněnské komunikace nyní prověřují technologické a logistické možnosti tohoto řešení.

Je jasné, že město má zájem udělat centrum Brna klidnějším a bezpečnějším místem pro pěší, ale současně čelí početným výzvám, jak to efektivně dosáhnout. Rada města bude nyní hledat způsob, jak nová opatření co nejefektivněji zavést do praxe, aby se z pěší zóny skutečně stalo místo přívětivé pro chodce.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Kotlíkové dotace

Hlavní zprávy