Slovo prostředí je třeba vnímat jako všechno fyzické, co nás ve městě obklopuje. Jde o to mít město dostatečně zelené, s čistým ovzduším, město, které se v létě nepřehřívá, v němž se pohodlně a rychle dostaneme z bodu A do bodu B. Dominovat bude veřejná doprava, která je oproti individuální automobilové ekologičtější a pro život lidí v ulicích města přívětivější.
Zástavba nebude město zbytečně rozšiřovat, cílem je zůstat kompaktní. Díky tomu budou obyvatelé mít vše potřebné dobře dostupné ve své městské čtvrti – aby nemuseli cestovat na nákup 30 minut tramvají nebo vozit své děti do školy autem, aby jim léky z lékárny nedoručoval syn z druhého konce města. Zároveň je záměrem mít město, kde bude dostatek bytů a domů pro všechny, kdo v něm chtějí žít.
Město má mít nejen funkční, ale také atraktivní architektonickou tvář, která vhodně propojí historickou zástavbu s tou novou. Moderní architektura přitom bere ohled na životní prostředí a vytváří kultivovaná veřejná prostranství – „obývací pokoje“ města v podobě náměstí, ulic a parků.
Nové hlavní nádraží už se projektuje
Jaké projekty v oblasti Prostředí město a další instituce v dohledné době chystají? Nejrozsáhlejší je bezesporu nové hlavní nádraží (na vizualizaci), na kterém se kromě Brna podílí řada dalších organizací, např. České dráhy, Správa železnic nebo Jihomoravský kraj.
V září začal vítěz mezinárodní architektonické soutěže, nizozemský ateliér Benthem Crouwel Architects, ve spolupráci s českým ateliérem A8000 pracovat na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně tamních plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Studie by měla být hotová do 12 měsíců a stane se podkladem pro navazující podrobnější stupně plánovacích a projektových prací a dokumentace. Pokud vše půjde podle plánu, přijede první vlak na nové hlavní nádraží v roce 2034.
Než se tak stane, přijdou na řadu další aktivity pro zatraktivnění železniční dopravy, např. modernizace nádraží v Židenicích a Králově Poli, kterou připravuje Správa železnic.
Pro brněnskou městskou hromadnou dopravu je klíčová tramvajová trať do univerzitního kampusu. První projekt na prodloužení trati v uzlu Osová ke kampusu a bohunické nemocnici byl vypracován v roce 2010, samotná stavba začala v roce 2019 a skončila právě teď. První zkušební jízda se uskutečnila 15. září, první cestující se tudy svezou 10. prosince letošního roku. Více se dozvíte na straně 5.
Oblast bydlení v akčním plánu reprezentuje výstavba městských bytů na Kamenném vrchu. První etapa už se projektuje, do roku 2025 by tu mohlo vzniknout asi 350 bytů. Půjde především o družstevní bydlení, jeden z domů nabídne byty pro seniory. Následně začne druhá etapa, která možnosti bydlení v této lokalitě ještě rozšíří. Mezi první a druhou lokalitou pro bydlení vznikne nový park.
Do akčního plánu strategie #brno2050 je v oblasti Prostředí zařazeno i vybudování systému zásobování centra města pomocí elektro cargo kol. Ta by mohla ještě více omezit automobilovou dopravu v historickém jádru. Realizace pilotního projektu se připravuje. Přehled všech projektů je na brno2050.cz/kamkracis2022, novinky najdete i na Facebooku Chytré Brno.