Nové nádraží a vysokorychlostní tratě v Brně

Stavba nového nádražního terminálu se má zahájit do roku 2030 a celý projekt by měl být zrealizován v roce 2035. Nové nádraží u řeky Svratka bude centrálním uzlem pro vysokorychlostní vlaky.


Zatímco česká metropole plánuje investovat do rozsáhlého projektu nového nádraží a přilehlého železničního uzlu, brněnská Správa železnic (SŽ) společně s Ministerstvem dopravy a městem Brno oznámila termín zahájení stavebních prací na novém nádražním terminálu. Do konce této dekády by se měla začít stavět nová hlavní vlaková stanice Brno a celý projekt s přilehlými investicemi by měl být dokončen v roce 2035.

Generální ředitel Správy železnic (SŽ), Jiří Svoboda, na nedávné konferenci zaměřené na železniční uzel, nové nádraží a vysokorychlostní tratě, potvrdil, že v tomto desetiletí se začne stavět. Plány nového projektu zahrnují výstavbu nového nádraží u řeky Svratka a kompletní rekonstrukci okolních stanic.

Loni nizozemští architekti předali Správě železnic studii nového nádraží a jeho okolí, která navazuje na jejich vítězný návrh z architektonické soutěže před třemi lety. Během měsíců má být celý projekt projednán centrální komisí Ministerstva dopravy, která čeká na podrobnější projektovou dokumentaci.

Nová hlavní stanice Brno bude zároveň centrálním uzlem pro vysokorychlostní vlaky, které budou mít spoje z Prahy, Vídně i Ostravy, a pomohou odlehčit dopravě v centru města. Jedinou výjimkou budou nejrychlejší vlaky, takzvané Sprintery, které budou zastavovat pouze na jižním terminálu ve Vídeňské ulici.

Při projektu hraje klíčovou roli také zapojení soukromého kapitálu. Kupka uvedl, že stát uvažuje o zapojení soukromých investorů prostřednictvím projektu veřejně soukromého partnerství (PPP), což by mohlo zvýšit jistotu financování a zajistit zisk z pronájmu obchodních prostor ve stanici.

Okolní infrastruktura, jako je propojení s dopravními systémy města nebo výstavba protipovodňových opatření, budou vyžadovat další miliardové investice ze strany města Brna. Podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) jsou všechny nezbytné přípravné kroky pro realizaci tohoto ambiciózního projektu již zahájeny a jejich dokončení je očekáváno dle plánu.

Severojižní kolejový diametr, další vytoužený dopravní projekt vedoucí pod zemí Brnem, je v současnosti v poslední fázi diskuse o sedmi vybraných variantách. Nicméně brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) zdůrazňuje, že podzemní diametr bude na pořadu až po realizaci nového nádraží a vysokorychlostních tratí, což znamená, že tento projekt má ještě dlouhou cestu před sebou.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Vila Tugendhat

Hlavní zprávy